info@ficare.nl
(0592) 76 21 21

Single Blog Title

This is a single blog caption

Nieuws

Startup | FICARE

Startup: hype of hip?

Je hoeft het Financieel Dagblad er maar op na te slaan en je leest wel weer verhalen over startups. Vaak gecombineerd met gevleugelde termen als unicorns, incubators en business angels.

Ja, de wereld is in rap tempo aan het veranderen, de snelheid waarmee dit gaat neemt exponentieel toe. Oude businessmodellen worden overvleugeld door nieuwe verdienmodellen. Wij kennen allemaal aansprekende voorbeelden, zoals Uber, Airbnb en dichter bij huis Adyen en Catawiki.

Wat is eigenlijk de essentie van startups?

Wij leven in een tijd van ‘the survival of the fittest’

Niet alleen nieuwe ideeën hébben, maar ze ook daadwerkelijk uítvoeren! Daadkracht en actiebereidheid, daar gaat het om! De beste willen zijn…. of misschien nog beter: de eerste willen zijn om daarmee al een nooit meer in te halen voorsprong te behalen.

En dat is precies wat een startup doet. Een mooi vernieuwend idee en een duidelijk doel. Begin gewoon maar, met vallen en opstaan. Opportunistisch, onbevangen en vol zelfvertrouwen. Met een grote dosis doorzettingsvermogen en natuurlijk ook …… geld.

Eigenlijk is er niets nieuws onder de zon. Entrepreneurs doen dit al eeuwen, maar wat wel anders is, is de snelheid waarmee het nu kan worden verwezenlijkt.

Bestaande organisaties zijn vaak traag, log en moeilijk wendbaar. Vaak ook gevangen door dure werknemers met lange dienstverbanden en verworven rechten zoals een auto van de zaak. Gewoon omdat het kan! Met vastgeroeste gewoontes.
En juist dat biedt voor startups enorme kansen: Lean and mean, zonder ballast uit het verleden en met een enorme drive.

Startup is van alle dag

Maar je hoeft helemaal niet een nieuw bedrijf te beginnen om een startup te zijn. Ieder bedrijf heeft voldoende vernieuwende ideeën en kansen binnen handbereik. Je moet ze alleen uit je organisatie weten te halen. Met een goed plan en strakke organisatie is er zeker financiering te krijgen. Zeker in deze moderne tijd met de historisch lage rente en een groot scala aan financieringsbronnen, zoals crowdfunding.

Startups zijn dus eigenlijk helemaal geen hype, het is van alle dag: nieuwe ideeën ten uitvoer brengen met een duidelijke missie en een schone lei. Dat kan elk bedrijf!

En daar houden wij van als FICARE: vernieuwen, groei, wendbaar en vooral actiebereidheid! Een veel door ons gebruikt motto luidt dan ook: “Het zijn niet de sterkste die overleven en ook niet de meest intelligente, het zijn ondernemingen die het beste reageren op veranderingen.”

Hip

De manier waarop een bedrijf wordt geleid (hip, jong, onbevangen en dynamisch, ogenschijnlijk vanuit het niets) en de snelheid waarmee het gaat, dat is wel iets specifieks voor deze tijdsgeest. En dat is precies wat je ervaart als je bijvoorbeeld bij Ace & Tate rondloopt, daar merk je het direct: jong & dynamisch; de energie spat er vanaf. Een zeer bewuste keuze die hoort bij de ambitie van dit bedrijf om van het medische product ‘bril’ een betaalbaar fashionproduct te maken en Europa te veroveren.

Een startup is dus helemaal geen hype, maar wel hip!

Auteur: Pascal Uitendaal

Pascal Uitendaal | FICARE