info@ficare.nl
(0592) 760 21 21

Single Blog Title

This is a single blog caption

Nieuws

AceandTate startup FICARE

Start-up? 7 tips van de CFO van Startup Ace & Tate

Startup Ace & Tate Voor elke gelegenheid en al je favoriete stijlen een bijpassende bril. Startup Ace & Tate is hard op weg om van het medische product bril een betaalbaar fashionproduct te maken. Een revolutie op de brillenmarkt waarmee het bedrijf binnen vijf jaar vanaf nu de grootste online eyewear speler in Europa wil zijn. En hoewel Ace & Tate nog geen drie jaar geleden is gestart, lijkt dit doel absoluut haalbaar. Niet alleen gezien het aantal klanten dat inderdaad net zo gemakkelijk van bril wisselt als van schoenen, maar ook gezien de reeds gerealiseerde groei van het bedrijf. Zo is het medewerkersaantal gegroeid van drie naar ruim zeventig en heeft Ace & Tate naast het online aanbod inmiddels vijf fysieke winkels, waarvan een in Berlijn. Al met al kun je met recht spreken van een succesvolle start-up. Wat kunnen andere startups van Ace & Tate leren? We vroegen CFO Roderick Kasteel naar tips, vanuit zijn financiële expertise.

TIP 1  Professionaliseer in de groeifase met achteruitkijkspiegel op orde

‘CEO Mark de Lange richtte Ace & Tate op omdat hij een manier zag om aan consumenten kwaliteitsdesignbrillen te kunnen leveren voor een transparante, lage prijs. Namelijk door de tussenlaag van opticiens en retailers over te slaan. In zo’n eerste fase van een onderneming, wanneer je een nieuw product ontwikkelt, doe je veel op gevoel en vertrouw je op je ondernemerschap. Met alleen verkoop- en marketingcijfers kom je nog een heel eind. Maar groeit je bedrijf, dan is dat niet meer afdoende. Je komt in de fase van opschalen en herhaling. Structuur en processen worden belangrijk en je hebt financiële cijfers, zoals gedetailleerde marges, nodig. In deze groeifase ontkom je niet aan een professionaliseringsslag naar een meer datagedreven organisatie. Goede data is noodzakelijk om de juiste beslissingen te kunnen nemen. Om te zorgen dat we over goede data beschikken, hebben we de nodige tools en software geïmplementeerd en KPI’s (Key Performance Indicators) bepaald.

Zo hebben wij ons rapportagesysteem opgezet en verbeterd en onze financiële administratie per januari 2016 in house gebracht. Bij dit herinrichten van de formele infrastructuur en van de mensen komt behoorlijk veel kijken. Wat het oplevert? Meer en sneller inzicht en daardoor sneller kunnen schakelen.’

TIP 2  Met de blik vooruit

‘Cijfers vormen naast gevoel, ervaring en intuïtie een belangrijk middel om te kijken of je op koers bent, om verklaringen te geven en om beslissingen te nemen. Voor een snelgroeiende start-up zijn cijfers van zes maanden geleden soms al helemaal niet meer relevant. Toch leveren de trends en statistieken van de afgelopen periode waardevolle informatie op om vervolgens vooruit te kijken. Dit vooruitzien is van nog groter belang dan het evalueren van de afgelopen periode.

Probeer zo nauwkeurig mogelijk een plaatje te schetsen van je bedrijf over zes of twaalf maanden, en vraag je af: wat betekent dit voor onze organisatie, mijn team, mijn verantwoordelijkheden? Verwachten we dat het volume van de transacties stijgt? Moeten er mensen bij? Door zo te kijken kun je jezelf en je organisatie alvast voorbereiden op wat komt. Tijdens onze maandelijkse MT-dag maken wij prognoses, een budget en een sales-forecast. We brengen het hele bedrijf in kaart en zorgen dat we zoveel mogelijk klaarstaan voor de verwachte ontwikkelingen.

Data als basis gebruiken is een manier van denken die inmiddels in de hele organisatie heeft postgevat.’

TIP 3  Bereik zoveel mogelijk met zo min mogelijk

‘Een start-up is als piraterij. Met een klein bootje probeer je maximale impact te bereiken. In het begin hadden we nog weinig ervaring en weinig kapitaal. Maar we hadden wel een duidelijke missie: van de bril in de huidige, weinig transparante brillenmarkt een makkelijk en duidelijk product maken. Vanuit geloof in het bedrijfsmodel is oprichter Mark de Lange gewoon gestart met wat toen de meest logische stap leek: op zoek gaan naar een fabriek die onze brillen kon produceren. In de beginfase moet je het niet te moeilijk maken en je niet blindstaren op een plan – daaraan heb je dan nog niets, want niets gaat zoals gepland. Om de eerste collectie te kunnen financieren hebben we extern kapitaal aangetrokken. Nu we zo hard groeien, zullen we additioneel groeikapitaal aantrekken. Ook dan is heldere communicatie over je verhaal, ambities en plan weer belangrijk.’

‘Een startup is als piraterij. Met een klein bootje probeer je maximale impact te bereiken.’

 

TIP 4  Neem bewuste beslissingen over tijd en geld

‘Sta er voortdurend bij stil hoe je je tijd en geld besteedt. Wat doe je op een dag? Elke keuze voor iets gaat ten koste van iets anders.  Geld, tijd en kwaliteit beïnvloeden elkaar voortdurend. Voor ons is klantervaring het belangrijkste. Klanten die tevreden zijn komen terug en delen hun positieve ervaringen met anderen. Daarom investeren wij veel in alles wat die klantervaring beïnvloedt: winkels, fotoshoots, collecties, uitstraling, teksten en –vanzelfsprekend- de kwaliteit van onze brillen. Daarbij verkopen we alleen via onze eigen kanalen (winkels en website), waardoor we over de gehele keten van productie tot verkoop controle hebben. Zo kunnen we een topkwaliteit product verkopen voor een goede prijs. Dit verklaart in combinatie met de merkbeleving een belangrijk deel van onze groei.

Als het gaat om de duivelsdriehoek tijd, geld en kwaliteit is snelheid voor ons ook ontzettend belangrijk. We groeien, dus er gebeuren telkens nieuwe dingen. Het is belangrijk dat we flexibel kunnen reageren op wat in de markt gebeurt. In de groeifase is het de kunst om die flexibiliteit en snelheid van het begin zoveel mogelijk te behouden en zomin mogelijk te verspillen. De Lean-gedachte past hier goed bij. Wij geven hieraan vorm door met kleine teams te werken en de medewerkers een grote mate van eigenaarschap te geven.’

TIP 5  Leer van anderen

‘We hebben met diverse andere start-ups een vriendschappelijke band en steken veel van elkaar op. Het leuke van jonge bedrijven is dat ze heel willing zijn om ervaringen en informatie te delen. Daarnaast praten we met adviseurs die expertise hebben. Zo brengt Pascal Uitendaal van FICARE een schat aan praktische en strategische ervaring mee, waar wij ons voordeel mee doen. Als the guy with the grey hair kan hij ons vertellen hoe andere bedrijven en andere financiële afdelingen de dingen doen. Vanwege die ervaring en zijn strategisch inzicht is sparren met hem leuk en waardevol. Maar Pascal is ook heel hands on. Een mooie combinatie.’


Roderick Kasteel Ace and Tate | FICAREWie is Roderick Kasteel?

Na zijn universitaire opleiding Corporate Finance cum laude te hebben afgesloten, deed Roderick (30) vier jaar ervaring op bij het investeringsbedrijf AlpInvest Partners (The Carlyle Group). Daarna werkte hij anderhalf jaar in San Francisco bij de startup Teleborder, als hoofd van de financiële afdeling, Sinds augustus 2015 is hij CFO bij Ace & Tate.


TIP 6  Eerst zelf doen, dan pas uit handen geven

‘Als je bedrijf groeit en je opschaalt, moet je taken uit handen geven. Dat kan lastig zijn, maar het kan niet anders. Zorg wel altijd dat je eerst zelf ervaring hebt opgedaan met datgene wat je uit handen geeft. Zo heb ik aan het begin zelf administratieve taken uitgevoerd als facturen inboeken. Daardoor begrijp ik nu wat de boekhouder moet doen.’

TIP 7  What gets measured gets done

‘Formuleer een duidelijk doel, verdeel dat in subdoelen, investeer tijd en geld in het opzetten van een infrastructuur voor het meten van data en meet! Het klinkt als een open deur, maar het is echt nodig. Doelen opschrijven en meten is misschien niet leuk om te doen, maar is noodzakelijk om op koers te blijven. Doe je dat niet, dan neemt de waan van de dag het over en ben je teveel bezig met alleen kortetermijndoelen. Juist het zicht op het grotere geheel, het einddoel dat je wilt behalen, en de subdoelen die je helpen om je doel te bereiken, zorgen ervoor dat je de juiste beslissingen blijft nemen en ook weet waar je nee tegen moet zeggen. Bij Ace & Tate nemen we zo’n step back bewust elke maand. Onze focus ligt nu vooral op het bouwen aan het merk Ace & Tate en op groei van het marktaandeel.

Groei in identiteit en kwantiteit.’