info@ficare.nl
(0592) 76 21 21

Single Blog Title

This is a single blog caption

Nieuws

Met KPI's Doelgericht naar de toekomst | FICARE

5-Stappenplan om met KPI’s het verschil te maken

Onze beroepsgroep wordt over het algemeen niet als de meest sexy beroepsgroep gezien. Veelal wordt er door ons -bijgestaan door de externe accountant- veel nadruk gelegd op de achteruitkijkspiegel. Vindt je het dan vreemd dat er zo naar onze beroepsgroep wordt gekeken? Heb je zelf wel eens een cockpit gezien met een achteruitkijkspiegel?

De rol van de controller moet niet gericht zijn op het verleden, maar doelgericht naar de toekomst. Daarmee kan je écht het verschil maken. Door vooruit te kijken, assertief te zijn, zelf te innoveren en door een voortrekkersrol te nemen in veranderingsprocessen. Het begint dus bij jezelf!

Wij geven je 5 tips waarmee je met KPI’s echt het verschil kunt maken.

KPI’s maken een proces van continue verbetering mogelijk.

Door het steeds scherper stellen van doelen (norm) en voortdurend streven naar verbetering.
Vaak zijn in het begin kleine succesjes al voldoende om anderen mee te krijgen om uiteindelijk een energieke en positieve sfeer van verbeteringen te kunnen realiseren.

 


5-Stappenplan om met KPI’s het verschil te maken

STAP 1  Start met je achteruitkijkspiegel

Zorg voor een geolied proces: maak eerst je eigen huis op orde en zorg voor snelle & betrouwbare informatie.
Het verleden (de trend) geeft je veel informatie over hoe je bedrijf en business model functioneert en kan de basis vormen om de toekomst (budget) te concretiseren.

STAP 2  Focus op de toekomst

Weet waar je bedrijf heen wilt gaan –strategie noemen wij dat- en bepaal vervolgens de norm (piketpaaltjes) die nodig is om er te komen.
Alleen met een duidelijk op de toekomstgericht vizier, kunnen doelen echt worden behaald.

STAP 3 Zorg voor een beperkt aantal (leading) KPI’s

en maak er geen financieel feestje van: zorg voor betrokkenheid en ownership bij anderen. Te vaak zijn managementrapportages verworden tot routine en ligt het ownership ogenschijnlijk bij de controller. Dat kan toch niet waar zijn? De moderne controller staat volledig ten dienste van de managers die daadwerkelijk invloed hebben op de bedrijfsprocessen.

STAP 4  Stel altijd de Waarom-vraag

bij afwijkingen van de norm; het verhaal achter de cijfertjes dus. Zonder te weten wat de afwijking ten opzichte van de norm heeft veroorzaakt, kan je ook geen acties nemen. En kom je wel achter de daarom-antwoord, dan heb je meestal direct de kern te pakken.

STAP 5  Begin gewoon!

Kruip uit je routine en innoveer!
Realiseer je dat het om een continu (verbeter)proces gaat: geen routinematige exercitie. Dit is alleen mogelijk bij een op prestatiegerichte cultuur. Wees daarbij creatief en opportunistisch en geef altijd ongevraagde informatie. En bij gebleken succes, zal je zien hoe leuk het is om te veranderen. Een positieve spirit zal zich van de organisatie meester maken. Het begin van een proces van continue verbetering. Waarin doelen steeds scherper worden gesteld en men voortdurend streeft naar verbetering.

Zodra je dat voor elkaar hebt gekregen, begint het pas echt leuk te worden!

 

> Lees ook ons artikel over waar een echte ‘KEY’ prestatie indicator aan dient te voldoen.

CO-PILOOT

Auteur: Pascal Uitendaal

Pascal Uitendaal | FICARE