info@ficare.nl
(038) 2100 110

Een recordomzet en toch geen winst

Een recordomzet en toch geen winst

Miljoenen omzet en toch verlies draaien? Het kan. Mijn verhaal over hoe ik jarenlang mijn marge in rook liet opgaan en wat ik heb gedaan om weer winstgevend te worden.

Mijn bedrijf heeft hoge voorraadposities. Dit is bewust, want op deze manier hoeven we nooit ‘nee’ te verkopen. Ik zie elke dag het positieve effect van deze keuze, want de omzet is in de afgelopen jaren sterk gestegen tot meer dan 12,5 miljoen per jaar.

Maar wat gebeurde bij de laatste jaarcijfers? Ondanks de hoge omzet draaiden we geen winst. Sterker nog, we boekten rode cijfers!

Dat was even slikken. Ik had al een tijd het vermoeden dat we marge lieten liggen, maar met de neus op de feiten was snel reageren mijn enige optie.

Ficare_voorraad_30procent_meer_marge

Inzicht

Via een bevriend ondernemer kwam ik in contact met FICARE. Zij voerden een uitgebreide analyse uit van onze business.

Dat leverde voor mij behoorlijk wat nieuwe inzichten op. De oorzaak van mijn verdampende winst zat hem in mijn eigen inzicht in de financiën. Of beter gezegd: mijn gebrek aan inzicht. Ook mijn personeel bleek niet de kennis en de kunde te hebben om de winstgevendheid zelfstandig op te pakken.

Een voorbeeld. Ik kreeg slechts vier keer per jaar een saldibalans via mijn boekhouder, afkomstig uit mijn boekhoudpakket. Achteraf veel te weinig. De overzichten kwamen bovendien veel te laat op mijn bureau terecht, soms anderhalve maand na afsluiting van een periode. Hierdoor ontnam ik mijzelf de kans om tijdig bij te sturen.

Elk verbeterproces begint met nieuwe inzichten. Uit analyse van mijn bedrijf bleken al snel vier inzichten.

1: Mijn inzichten kwamen achteraf en veel te laat

Met sneller en beter inzicht in mijn bedrijfsperformance zou ik sneller kunnen schakelen. De overstap naar betere automatiseringssoftware zou een maandelijkse rapportage mogelijk maken. Naast snellere inzichten maakt dit de op de jaarlijkse accountantscontrole minder intensief (en dus goedkoper).

2: Ik rapporteerde de verkeerde KPI’s

Ik had wel inzicht in de totalen, maar niet in de onderdelen. Zo ontbrak inzicht in de winstgevendheid per productgroep en per klantgroep. Terwijl je die inzichten wel wilt hebben. Het gaat namelijk niet om de cijfers, maar om het verhaal wat die cijfers je vertellen.

3: Mijn voorraadbeheer was laks

Ik had mijn voorraadbeheer niet onder controle. Hierdoor werd de voorraad in het magazijn onbeheersbaar en niet te managen. Bovendien durfde ik geen snelle beslissingen te nemen.

4: Incassotrajecten duurden te lang

Ik incasseerde mijn debiteuren niet snel genoeg. Ik was te afwachtend en vertrouwde erop dat het wel goed zou komen.

Na het trekken van deze conclusies werd het tijd om belangrijke knopen door te hakken.

Actie

De nieuwe inzichten gaven mij duidelijke handvaten om op te acteren.

De eerste actie was om mijn prijsstelling per klantgroep aan te passen. Door prijsdifferentiatie toe te passen (lees: hogere prijzen rekenen aan arbeidsintensieve klanten) steeg de marge al snel.

Ook heb ik afscheid genomen van een aantal klanten. Een klein aantal afnemers bleek negatief op het bedrijfsresultaat te drukken. Zij bedongen altijd de hoogste kortingen, hadden kleine orders (met veel handling) en betaalden facturen vaak te laat. Per saldo hebben deze klanten mij dus meer geld gekost dan ze me hebben opgeleverd.

Ook heb ik mijn artikelbestand gestroomlijnd. Het bleek dat ik simpelweg te veel artikelen had en bleef zitten met slecht verkopende voorraden.

FICARE heeft mij geadviseerd om een eenvoudig Warehouse Management Systeem aan te schaffen. Zo kun je beter rekening houden met de average demand, de levertijden en bonuskortingen. Soms moet je geld durven uitgeven om kosten te besparen.

Resultaat

Door mijn voorraden beter te managen, knopen door te hakken en afscheid te nemen van klanten, steeg binnen een paar maanden mijn marge met 30 procent.

Ik weet nu precies waar mijn voorraden staan en waar tekorten dreigen. Slechtlopende voorraden heb ik van de hand gedaan, wat gelijk een positief resultaat opleverde op de bedrijfsbalans.

De lagere voorraadpositie geeft mij een grotere financieringsruimte, goed voor een paar ton op jaarbasis. Een tijd geleden overwoog ik nog een uitbreiding van mijn magazijn vanwege mijn omzetgroei. Inmiddels heb ik mijn nachtrust terug, omdat ik niet meer wakker hoef te liggen van de financiering van een grote verbouwing.

Achteraf had ik veel eerder iemand moeten inschakelen die mij van begin tot eind begeleidt. Iemand die mij meeloopt, die mij een spiegel voorhoudt, die kritisch is op mijn business is en die met mij meedenkt bij belangrijke beslissingen en voor mij een aantal belangrijke zaken oppakt.

Want je kan veel meer uit je eigen bedrijf halen door bovenop je data te zitten. Inzicht en actie vormen resultaat.

Ook meer uit je bedrijf halen? Doe de FISCAN

Meer weten of interesse? Vul hieronder het formulier in en wij nemen spoedig contact met je op.

Wat is jouw verhaal?

Pascal Uitendaal FICARE

Elke ondernemer heeft zijn eigen verhaal.
Jij ook. Wat zijn jouw grootste uitdagingen op het pad naar (meer) winstgevendheid? Laat het me weten en ik bel je terug om te praten over oplossingen. Oplossingen die werken.

Ik hoor graag van je!

Pascal Uitendaal,
06 – 2468 2750

Contactgegevens:

Assen

Zwedenlaan 18  |  9403 DE ASSEN

(0592) 76 21 21   | assen@ficare.nl

Zwolle

Stadionplein 11  |  8025 CP ZWOLLE

(038) 2100 110  |  zwolle@ficare.nl 

Viva FICARE: Haal eruit wat erin zit!